ROLAND SYNTHESIZER Infobase by MOOGULATOR = www.sequencer.de / show legend / Legende zeigen
Roland VSynth digital Synthesizer + modulation step sequencer
Roland VSynth synthesizer
Moogulator
  Roland VSynth (made in 2003)
24 Voices / Stimmen 16x Multitimbral
Memory / Speicher large
Value / Wert 1250 Euro -
Tech variphrase sync fm ring feedback supersaw samples 50MB
variphrase digital (no hybrid parts)
2 OSCs + 2 Sub
Waves samples digital saw triangle random noise pulse supersaw
2 Filter lpf hpf bpf notch comb sideband bit reduce models 1-4 Pole
9 LFOs triangle sine pulse saw noise
9 ENVs ADSR
61 Keys / Tasten Ctrl: midi controller
AT / VEL velocity aftertouch
Arpeggiator yes advanced - info (C) by moogulator / sequencer.de
Sequencer modulation step sequencer


Info
english
Variphrase is the basic idea behind the VSynth that lets you play the sample independently: pitch, time (length) and formants, so 3 octaves higher: no mickey mouse effect, freezing and scanning through it like a wavetable and play at any pitch without changing its length (like any normal sampler), beside that the VSynth is a virtual analogue synth like the JP8000 incl. supersaw and feedback osc (polyphonic). optional Vocoder - very interesting features also generates choir.  Info
deutsch
Variphrase ist das Zauberwort f�r eine Sample-Engine (Granular Sampling / Timeslice oder Zeitscheibenverfahren). Samples k�nnen angehalten oder r�ckw�rts gespielt oder eingefroren werden. Samples k�nnen auch generell auf allen Tonh�hen gleich lang sein (kein Mickey Mouse Effekt). Dazu kommt ein kompletter virtuell analoger Synthesizer und ein sehr guter Step-Sequenzer, der jeden (!) Parameter steuern kann mit 4 Spuren. Hat auch Supersaw, wie der JP8000. Vocoder optional, sehr interessante Stimm-M�glichkeiten!
Tech: the number of ENVs and LFOs varies depending on the filter type / osc is chosen. there are 3 structures allowing 2 OSCs and 2 COSM "filters" to be combined with FM/ringmod and VCA. any COSM can be a filter, a bit reducer, amp simulator or a combination of 2 filters or sideband filter / comb, resonator or waveshaper. eg the "TB" filter has a HPF also and any filter has a dedicated ENV and often an LFO per COSM. of course pitch and VCA have an own LFO, too. Since OS 2 there is a drum mode. 50MB on CF-Card 10MB on Flash.  Technik:die Anzahl der LFOs und ENVs variiert etwas durch die Wahl der beiden COSM "filter" (filter, bit reducer, amp simulator, combination von 2 filtern oder auch sideband filter / comb, resonator oder waveshaper), jeder OSC und VCA und Filter hat mind einen LFO und je einen VCA, dazu haben die Filter meist noch einen weiteren Filter, der OSC meist noch einen weiteren Parameter mit eigener ENV. Die Strukturen erm�glichen die Kombination der COSMs und 2 OSCs mittels ringmod oder FM oder auch sync. dazu kommt nat�rlich der VCA. es gibt auch Effekte. Nett: seid OS 2 gibts einen Drum Mode. 50MB RAM (mit card), 10MB flash oder von CF-Card. V-Synth Kreator ist Masato Kamikoriyama plus 10-15 Leute (team).
Suitable: outer space clicks and cuts, sample mangling and beat destruction of all kind, the vsynth is a very cool performance machine since it has d-beams (control by hand movement) and a 2D-pad to stop and show +"draw" the sample movements. nice performance step sequencer! interesting hi-end vocoder VC2 (optional). V-Synth creator Masato Kamikoriyama plus team (app.10-15 people) Eignung:abgefahrene clicks + cuts, "laptop sounds", sample und klangverwurstung und Performance mittels d-beams und 2d-pads "Hubschrauberlandeplatz" machen den vsynth perfekt f�r die B�hne. Damit kann man ein Sample festhalten, r�ckw�rts schieben oder einfach steuern. d beams: handsteuerung durch entfernung. guter live-sequencer f�r parameter. interessante option: Vocoder VC2! (VC2)
Versions: optional: rack VSynth XT. D50 emulation (PCMCIA Card, VC1) and Luxury Vocoder (VC2). latest OS: 2  Version:optional: rack VSynth XT. D50 emulation (PCMCIA Card, VC1) und Luxus Vocoder (VC2). latest OS: 2

V-SynthV-Synth
a new software V2 (available for the KB,too!):
Sound Shaper function - some sort of "macro quick page like the fm7 has for fast tweaks maybe also cool for synth idiots (harhar) but also for simple having the most important parameters on one page! so it makes sense!

Roland VSynth XT Rack Synthesizer
enlarge Vsynth XT.. click

Multi-Step Modulator gives new life and movement to sound - THIS IS IT!!! since the vsynth has ADSR envs !!
its some sort of sequencer / LFO mixture..
it's been said: Rhythm Sets enables complex and highly expressive drum kit manipulation
analog modeling oscillator waveforms added: SuperSaw (you know it from the jp8000!), Polyphonic Feedback Oscillator, and X-mod (cross modulation) Oscillator

the D50 mode and the NEW (!) vcard voice modeller is also installed already as a plus to compensate the cool controls of the Key!.
so in fact the built in vcards are a plus of the rack.. they can be switched with no need to reboot the system

the Roland Vsynth - very "new school"-interesting sounds and control of elastic audio!..
Roland VSYNTH - synthesizer structure
click this to see it enlarged.. there are 3 structures (first one active now) - you can switch of all parts separately..
some people like to compare it to the neuron from hartman, to be honest: thats bullshit, they do not have much in common.. ok, they are both real digital synthesizers.. the neuron analyses samples and then works with this. the vsynth works with samples and can handle loops .. imo there is not too much to compare these 2. the neuron is more the instant synth, the vsynth is something to contstruct and de-construct samples and filter and "scan" around within a sample as you like.. maybe the coolest wavetable-resurrection but with samples.. and: a neuron will do other sounds but not this kind and vice versa.. just to stop the discussion about 2 different synthesizers.

english text:
the V-Synth is of course the latest "new school" synth that is able to "stop" samples and play them without mickey mouse effect and alos change the formant "timbre". so you can slow down the "sample" to get some wavetable-kind of sound.
the vsynth has lots of interesting features to even STOP a samples and reverse it make "wavetable"-kind of sound out of your samples.. 8-24 voices polyphony and very new way of using it at control of "position" in the sample.

transposing without mickey mouse effect and using fomant correction.. also you can use this to make real interesting synthetic sounds!.. the cosm filters are ,where normally the FILTERs are.. here you can use speaker /amp simulation,resonators, filters, and things like that.. also fm or ringmod can be used at the "mod" postition (eg osc1 and osc2 or same behind the filter set in the structure.. ok- you cannot make your own structures .. so you need to select from 3. but in fact you can do a lot with this using your own samples
the vsynth has lots of interesting features to even STOP a samples and reverse it make "wavetable"-kind of sound out of your samples.. 8 - 24 voices polyphony and very new way of using it at control of "position" in the sample.transposing without mickey mouse effect and using fomant correction.. also you can use this to make real interesting synthetic sounds!.. the cosm filters are ,where normally the FILTERs are.. here you can use speaker /amp simulation,resonators, filters, and things like that.. also fm or ringmod can be used at the "mod" postition (eg osc1 and osc2 or same behind the filter set in the structure.. ok- you cannot make your own structures .. so you need to select from 3. but in fact you can do a lot with this using your own samples

a 2D touchpad, 2 d-beams (control ANY parameter by the distance of your hands above the d beams controllers!)..

there is a "modmatrix" where you can set any parameter to be controlled by the touchpad, the dbeams, 2 assignable controller knobs, bender oder modlever (bow the bender up, typical roland control element..)

for the OSCs: you have an LFO for each OSC to mod formant,pitch or the timebase.. means: if you slow down the TIME parameter you can make "wavetable" sounds because you can even FREEZE a sample at any position or play it backwards very slowly!!.. the LFO is quite fast.. estimated 40hz..
alternatively you can have VA (virtual analogue) waveforms (even quite unusual ones) that can be moded using the PW control (and lfo for PWM) to control the symmetry of ANY waveform, so a triangle can be moded from tri to saw up and sawtooth down!!.. so you have lots of spectra just by ONE parameter!!!.. there is also "fat" parameter ("analog feel"), also lfo modable, and pitch of course.., you can sync, FM oder ringmod this OSC using the "MOD" section . only VA mode can SYNC, but FM, ENV-controlled ringmod and ringmod and simple "mixing" is possible here using different structures.. they allow to have "filters" (COSM - well its filters,resonators, bit reducers,amp simulators,combfilters,sideband filters, even dual filters (any type lpf,hpf,bpf,peak,notch at 24,12 or 6dB/oct..).. and you got 2 of them!!) behind the OSC and then filters (COSM!) or one OSC filtered the other one pure going through "MOD" and afterwards "filtered" (again "COSMed") another time and then passes the final TVA (amp / env). alternatively you can have these 3 structures..

any COSM section has 2 own ENV ( you can mod RESO and CUToff of a normal filter by 2 independent ENVs..) and LFO any ENV stage (ADR s not moded) can be modulated (say by velocity to shorten decay phase by hitting the key harder!).. if I count right its 9 ENVs, 4 LFOs.. ;)

Vsynth has a touch screen to change and select the parameters.. the env sliders can be used for any envelope if selected..

samples: can be xchanged via USB!! (built in!!)

latest OS is 1.5 and added subOSCs (same,1 or 2 octaves below main osc and level) to the analog section, also 2 LA waves (saw,square), a TB303 ftiler to the COSM section and some PCM waveforms, also..

it's 50MB sample RAM, you can use a PCMCIA adapter and add a microdrive for 1GB data.. but the vsynth can manage 50MB as one set. maximum.

and now: wavetables by playing the samples in slomo, moving around using the time pad:
any alternative?

of course, imo the good ol' sampler could be an alternative to create sample-wavetable micro loops. what do you need: a sampler that is able to move sample start/end and/or position.. there is one coming to my mind doing that job PERFECTLY: the ensoniq ASR10 and EPS16+ , both long term discontinued.. some samplers can not do that,thats why these do not work with "transwaves".. transwaves secret: is simple.. very short loops within a sample.. well, you can move around in some way ,to, but not really stop and go.. anyway.. thats the difference.. btw: you can set the vsynth to event mode to play slices of one sample at the next keystroke.. so you can have some soft of realtime-recycle or the slicer mode of eg. the electribe SX.
V-SYNTH - DEUTSCH / german:
der v-synth hat interessante sample-vartiationen (8stimmig) �hnlich variphrase kann man samples vorw�rs,r�ckw�rts und auch verlangsamt abspielen und auch ANHALTEN und als wavetableartige soundscape nutzen.
formant und abspielgescchwindigkeit ist einstellbar..
cosm: bietet einige filtermodelle, resonatoren, sidebandfilter, compressor und amp simulationen etc..

OSCs: Hat variphrase technik an bord, meint: du kannst samples ohne tonh�hen��nderung oder l�ngen�ndernung im tempo steuern oder die formanten �ndern (oder jeweils die genannten parameter steuern).. Auch modulieren...
Damit lassen sich auch quasi samples einfrieren oder gaaaanz langsam abspielen,sodass eine art "wavetable" eindruck entsteht..

Div. Filter und resonatoren.., fm, ringmod,sync, pwm pro OSC,
Variphrase siehe auch beim variOS..

Filter: es gibt nicht nur diese, neben dual filter und den stadards (lpf,bpf,hpf..) gibt es dual filter , sideband filter,kammfilter und resonatoren, verzerrer, amp simulation, limiter, compressor, pitch shifter und bit reducer, von diesen einheiten gibt es 2 st�ck und tragen den namen COSM.. generell geh�rt zu jedem COSM "filter" ein LFO und 2 ENVs mit modulierbaren segmenten!!, jeder OSC hat ebenfalls 2 ENVs (pitch und "fat"/formant haben eine eigene, time kann sich nat�rlich durch eine der ENVs moduliert f�hlen ;) ..)
filtertypen des normalen TVF/filters (einer von vielen:) pf,hpf,bpf,peak,notch bei 24,12 or 6dB/oct.
DUAL filtertypen: 2 lpfs,bpfs oder lfp/hpf (das ist EIN COSM filtertyp!! - dh man kann 2 davon haben.)
plus die genannten.. SIDEBAND filter zB haben HPF,LPF/detune und SUB oder Q und LPF/detune

Struktur: Relativ Roland-tpisch: es gibt 3 Strukturen, welchem an w�hlen kann: alle 3 bieten 2 OSCs welche entweder variphrase/rom/samples abspielen k�nnen oder VA like mit PWM und allen grundwellenformen,welche sich ALLE per PW knopf in ihrer symmetrie verbiegen lassen und somit ein grosses spektrum von grundwaves anbieten k�nnen. je OSC gibt es einen LFO ,der jeweils pw,pitch oder "fat" modulieren kann.. im variphrase mode sind das nat�rlich pitch,abspieltempo des samples / l�nge, und formanten, ob und wie tempogesynct werden soll ist einstellbar (!!)
es gibt nun eine unterschiedliche verkettung der weiteren bausteine: entweder klassisch - also mixer (hier geschieht dann wahlweise: FM,Sync,Ringmod oder Env-modulierte Ringmod oder einfaches zusammenmischen der beiden OSCs), danach hintereinander in reihe die beiden COSM "filter", dann der TVA mit h�llkurve, jedem COSM modul ist ein lfo und envelope zugewiesen,deren segment alle modulierbar sind (!!), die lfos sind allesamt schnell genug! sch�tze etwa 40hz..
die beiden weiteren strukturen sind so, das nach den OSCs je ein COSM filter kommt und dann die mixer (oder fm,sync..) sektion kommt zum vermischen oder wo der erste OSC von einem COSM "filter" gefolgt in die mischsektion gelang und der OSCs weiterhin direkt dort hineingeht und nach dieser dann nocheinmal eine COSM sektion zu finden ist, nat�rlich dahiner immer der TVA (also ein Verst�rker und h�llkurve f�r lautst�rke)
einige COSM filter haben 2 ENVS f�r je einen parameter, (quasi cutoff / resonanz oder was zu den entsprechenden "filtern" passt..)
wenn ich richtig z�hle sinds also 9 ENVs und 4 LFOs..

das ist die BASIS..

CONTROLLER: es gibt 2 d-beams zum modulieren mit handentfernung, sehr exakt und stabil und berechendbar (nicht so wie bei zB den airFX,wo nach ausheizen schonmal der spielbereich nurnoch kurz �ber dem ger�t ist) , dazu 2dimensionales touchpad, auf dem man per drehbewegung wie eine schallplatte die samplegeschwindigkeit steuern kann (es kommt auf geschwindigkeit und richtung an!), ansonsten nat�rlich jeder beliebige parameter in X oder/und Z richtung.. frei belegbar.. es gibt eine art modmatrix in der auch die dbeams und bender, sowie 2 freie controller belegt werden k�nnen, dabei also auch die obigen parameter aller h�llkurven und auch FX sends etc..

ARP/SEQ: es gibt einen 32step grafischen arpeggiator,dem man auch eine 32step melodie step oder realtime einspielen/geben kann.. und grafisch (!!!) editieren kann, auch controller k�nnen hier aufgezeichnet werden und dann transponiert per tastendruck gespielt werden! absolut genial!

v-synth als sampler? in deutsch.. www.sequencer.de/specials/sampler.html

die regler der ADSR amp-h�llkurve werden auch genutzt,wenn eine andere h�llkurve eingestellt werden soll. so kann man also touchscreen oder die env-regler nutzen..

der vsynth hat usb! so k�nnen leicht mit mac und pc samples umhergeschoben werden!

"Hubschrauberlandeplatz" - das XY-pad:
das XY-pad kann als scratchpad und zum steuern 2er beliebiger parameter genutzt werden, durch "drehen wie einer vinyl-platte" kann man in einer wave herumfahren!

V-Synth VC1 D50 CardV-Synth VC1 D50 Card
with this card (pcmcia card) the vsynth transmogrifies into a complete Roland D50

the VC-1 does not load some samples into the vsynth, it has another OS that makes the vsynth behave like the d50 with all of its features. you can NOT run them as a vsynth AND d50 at the same time!!

the d50 has 2 layers "upper" and "lower" that can be chained together with ringmod, it hass some ROM samples and 3 OSCs per layer with PWM and lots of LFOs. since it is a dual layer it has at least 4 OSC "audio lines" with filter and PWM, multi stage env for filter and amp and one env for all pitches.

minimum: 3 multi stage ENVs,3 LFOs,1VCF,
the OSCs can play a ROMsample or PWM/symmetry modulated saw/pulse wave

the difference? well it sounds quite close since both are digital, but the vsynths AD converters are different.. anyway it sounds very close..
vsynth als D50 mit der VC1 erweiterungs-karte

Vsynth Vsynth synthesizer
VsynthVsynth
vsynth structures

Vsynth Vsynth synthesizer
VsynthVsynth
vsynth has 2 dbeams

D-Beam is produced by Roland under licence from interactive light inc. - D-Beam allows to control any Controller or any parameter to be controlled by moving your hands. it seems less influenced by heat like on the alesis airFX, so the distance is always the same. imo it is very playable kind of controller. The Vsynth has 2 of it, the mc909, the GW7 Workkstation and the Juno-D, G .. etc.
d-beams stands for dimension beam. there are not many other products like it.
1)eyris by synesthesiacorp.com (sold out)
2) alesis x25 X49 etc. remote keyboard with sort of d beam..
vsynth controls - dbeams

Vsynth-XT Vsynth XT synthesizer
Vsynth XTVsynth-XT
VSynth XT RackversionVSynth XT Rackversion

VariOS - Variphrase - Vsynth Variphrase + the others synthesizer
Variphrase + the othersVariOS - Variphrase - Vsynth
Roland VariOS variphrase module

can do this..
beside Variphrase arranging
it also has 2 emulation models: 303 and jupiter 8 with extended parameters.. see above.. and FX unit.


the more "new school" thing is to sync audio , some sort of v-synth's variphrase but on screen and a bit like todays audiosequencers, most close to ableton live.. you can TWEAK and adjust the samples .. means: you also have more than pitch.. you still got length with no change in pitch and formants just like on the v-synth or the VP9000, that started the VariPhrase technology..

the "waveforms" are just curve forms to change the formant,pitch,dynamics or velocity..! so you can just paste samples, change them or their pitch,formant etc..!! this is NEW!! the samples are waveforms in a window arranged as some sort of a drumgrid,so you can easily change the rythm or past and copy samples..!! so this is much more than available in cubase or logic.. it's more like ableton live but sample-oriented, not loop based!!
you can see, the jupiter is extended .. has more parameters and does not sound too bad its 9 ENVs, 4 LFOs....

as same for the tb303, you have a special FX section with dist/overdrive, chorus, compressor, delay and also another mode: the slider mode allows easier input of notes and sequences but you still have the traditional way of progging a bassline, of course..

variOS is NOT as noah (creamware) is.. but is is also an USB-engine that allows DSP things ,but they do not have much more in common imo.. also the idea of having an emulated synthesizer in both machines..

roland sites..
roland us / roland base / Roland variOs Site / also sites for boss and edirol..

variOS: 6 parts, 14 voices, 46MB RAM
v-SYNTH: 24 voices (max), 48MB ram
VP9000: up to 136MB ram, 6 voices

the variphrase tech can alternatively loaded as an OS to the Jupiter8 and TB303 emulation.. means: not at the same time..

live: you can use variOS somewhere else,becasue you can load from flash rom. but another "model" needs restarting.

it is NOT some sort of an audio interface! it is a RAM based sound generator / arranger!!


non-roland alternative / extensions: ableton live (software), celemony melodyne (also software) - live is more loop based, melodyne is for monophonic audio elestics .. so check 4 yourself what suits your demands..
variphrase und die konkurrenz..

VERGLEICH NOAH (creamware) vs. VariOS
noah ist ein synthesizer,der eigentlich modular ist und dem creamware aber letzlich seine synthesizer als "fertigprodukt" anbietet.. diese sind klanglich wirklich gut, minimoog und pro one zum bleistift.. aber eben eher "konservativ".. aber: der erste virtuelle minimoog/pro1 der klingt!!! .. und polyphon!.. das ist eigentlich schon was,was kaum ein andere SO bietet..
aber es gibt auch wavetablesynthesizer, gitarre sequencer und orgel.. damit aber immernoch "gew�hnlich".. die basis ist nat�rlich dieselbe: ein DSP kasten mit div. modellen drin.. aber: CW verwendet keine samples mit ausnahme des USB audio interfaces,was quasi als dreingabe dabei ist.. denn es gibt ja auch FX und den vocodizer..

das variOS bietet hingegen
"nur" den jupiter 8 und tb303 als erweiterte modelle (das unterschiedet schonmal).. und dazu das eigentliche variOS: n�mlich eine methode die variphrase sachen in einem arrangefenster zusammenzubauen..
hier kannst du,wie ich auf meiner site etwas beschrieben hab und du im video auf rolands site sehen kannst einiges tun,was mit noah wiederum nicht geht.. zumindest softwareseitig ;)

prinzipiell ist ja auch variOS ein DSP kasten und DAS macht sie so "vergleichbar".. aber das ERGEBNIS wie du damit arbeitest und was du damit bekommst ist unterschiedlich..
imo ist variOS noch mehr eine computergest�tzte maschine aber daf�r setzt es auch mehr auf den angeschlossenen computer..
die verbiegem�glichkeiten f�r samples ohne formantenverschieung oder auch genau dies: bewusste verschiebung der formanten ("machen sie einen mann aus einer frau" - musikalisch mein ich..)
ist ja wohl schon was anderes.. dabei kann das auch ein drumloop sein,den du dann wiederum, verwursteln kannst.. auch hier gibts nicht nur pitch,sondern auch formant und zeit/l�nge die kompeltt variabel als parameter nutzbar sind.. das geht vergleichbar eigentlich nur mit ableton live,was aber wiederum eher auf loops ausgelegt ist,w�hrend variOS ein "one shot" denker ist aus dem man dann einzelne schl�ge leicht pasten kann und wie in einer art drumeditor zu neuem zusammenfummeln kannst..
meint: die software ist,was hier unterscheidet..
der charakter wird halt vorallem durch sie gemacht.. und daran muss man sich halt gew�hnen.. dann kannst du das teil DEINER tr�ume raussuchen.. imo sind die beiden nichtmal "konkurrenten".. sondern k�nnten sich gut erg�nzen..

MEINUNG:
variOS ist eben KEINE soundkarte.. wie ich schon sagte.
ansonsten sind jupiter 8 , tb303 oder variphrase ALTERNATIV m�glich..
14 stimmig, 46MB ram.,6 parts.
damit geht einiges.. ist aber wie man sieht ram basiert.. was auch nicht verwunderlich ist.. nur zur allgemeinen aufkl�runKK


alternative: vsynth oder VP9000,den man bis 136MB aufr�sten kann.. allerdings ist der vp9000 6stimmig.

V-Synth Video video synth cg8 synthesizer
video synth cg8V-Synth Video
synchronize video to the vsynth? this is the video version with landing space for helicopters (the pad) and d-beams..
the XT is there.. most ppl already know my feelings abouit the vsynth / xt ;) I recommend it to everyone who likes fresh sounds .. more "new school" kind of stuff.. incl the new sequencer quite like the ms2000 and some more.. even beginners can work with it since the sound maker is very easy to use.. the XTs touch pad is made for a touch pad replacement.. the knobs are always used for the current page..
the CG8 under the Edirol Name is called "video Synthesizer".. well it looks like sort of a vsynth for video.. it can be used for simple video maniupulation on stage and can be controlled by vlink (vsynth again.. or mc909).. it isn't a synthesizer like really creating new pictures by sort of LFOs, VCOs etc.. but it is some sort of video sampling system which can also integrate animated pics to be changed by the controllers.. it also has d-beams and a landing space for helicopters (the pad) as the vsynth...
Roland showed the new Workstation GW7 with D-Beam, the VC2 card which was played by Ted Suo , Dave and Howard Scarr
Ted Suo made a nice Queen-Demo, Dave showed some scratching on the Vsynth.. it works..
video cg8 synthesizer

--->     .. lets show even more / zeig noch mehr vom Roland VSynth 




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