OTO Bam (Reverb Processor)

swissdoc
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Der MPX-1 war glaube ich eine Budget-Version aus der Lexicon-Reihe.
Man darf das MPX-1 nicht mit dem LXP-1 verwechseln. Die spätere MPX G2 Variante bot sogar 24-bit AD/DA Wandler. Das MPX G2 war eine Zeit lang auf manchen Synth-Foren eine Art Geheimtipp für Ambient Reverb.

SOS schreibt:

Lexicon get around this by using one of their LEXI Chip 2s to handle the reverb, and a separate DSP to handle the remaining multi-effects. In this respect, the architecture is not dissimilar to that of the PCM80, which also uses a LEXI Chip 2 plus a DSP chip, but the MPX1's processor can create more simultaneous effects than the PCM80 is able to. However, the PCM80 uses both the LEXI Chip 2 and the DSP to build its reverb algorithms, so this would suggest that the MPX1 reverbs are slightly less complex than those in the PCM80. In fairness, one shouldn't compare the PCM80 with the MPX1, as they are designed for quite different tasks -- but people are bound to ask!

In theory, the MPX1 can handle up to four effects at one time as well as stereo reverb -- the first preset manages five, but one of these is only volume. More often than not, you're restricted to reverb plus two or three additional effects, depending on which algorithms are chosen. The basic effects types are listed as Pitch, Chorus, EQ, Mod, Delay and Reverb, though as you might imagine, these are further sub-divided and, in fact, provide 56 different effect algorithms in all.

To clarify the MPX1's market position, the new unit comes beneath the PCM80 but well above the LXP15. The PCM80's sophisticated multi-tap delay architecture allows it to produce resonant chord programs as well as complex stereo delays, and it also has more complex editing options. What's more, the PCM80's card slot enables the user to load in new algorithms, not just new presets. On a subjective level, the reverb section of the MPX1 sounds roughly comparable to that of the PCM80, though some of the algorithms differ in structure and type and they don't have such sophisticated delay elements around them. However, the MPX1 has Ambience algorithms, which the PCM80 does not have. Before the MPX1, you had to buy a PCM90 or one of the high-end units to get the Ambience effect, and while the algorithm has been scaled down to make it run on a single LEXI Chip 2, it still sounds extremely good.

@klangdicht
IRs vom Model 200 bringen nichts, weil es massiv moduliert und das bekommen die IRs nicht hin.
 
klangdicht
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Man darf das MPX-1 nicht mit dem LXP-1 verwechseln. Die spätere MPX G2 Variante bot sogar 24-bit AD/DA Wandler. Das MPX G2 war eine Zeit lang auf manchen Synth-Foren eine Art Geheimtipp für Ambient Reverb.

Okay, vielen Dank für den Hinweis!! :supi: Wieder was dazugelernt... :schwachz:

IRs vom Model 200 bringen nichts, weil es massiv moduliert und das bekommen die IRs nicht hin.

..."moduliert" im Sinne von Chorus-Modulationen in der Hallfahne?
 
klangdicht
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So wie eben in einigen Hallgeräten die Delay-Taps moduliert werden, um statische Resonanzen zu vermeiden. Klanglich ähnelt das einem Chorus und gerade Lexicon ist dafür bekannt.

NOCHMAL was dazugelernt! :schwachz: Das wusste ich nämlich noch nicht - ich dachte immer, das verhallte Signal würde per Chorus leicht moduliert werden.
 
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NOCHMAL was dazugelernt!
Wenn Du Dich für die Interna von Hallalgorithmen interessierst, so sind dies empfehlenswerte Links:

Die Gearslutz unterhalten sich zum Thema Hall und wie man ihn gut baut:

Der Blog von Sean Costello hat viele Einträge mit Details

Gerade im Hinblick auf Timevariation (AKA Modulation) ist dieser hier interessant:
 
BTH 3000
BTH 3000
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War vorhin am Kotti und bekam eine Vorführung mit Test des BAM und BIM.
Fand ersteren super im Klang und intuitiv zu bedienen, letzterer war leider zu subtil. Werde mir gleich mal den Test von Swissdoc durchlesen.

Übrigens wird es vom BAM bald ne neue Charge geben.
 

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