Coil

Space
Space
Bronson
"Such feasts are few and far between...A beautiful catastrophe. (Fuck me!)"

COIL ~ Contaminated Apples: 1986-1991 Appendices
{An Unauthorised Collection}

14 years ago today, John Balance, the lead singer and visionary behind one of the best bands of all time, tragically passed away. Every year, several Coil fans and I like to honor him. 1 year ago today, Phil Barrington, Stefan Beiersmann, and myself decided to launch Live Coil Archive to do just that. It has been an eventful, wonderful year for us and we hope it has been for you too.

Though we specialize in Coil's live concerts, we have decided to release a new fan studio project on our 1st year anniversary. Perhaps that's a tad odd, but I suppose it's just our sense of humor! :)

Listening to the earlier Coil albums, John clearly never felt the need to sing a vocal to every single track they wrote. Instrumentals dominate many albums, especially "Stolen and Contaminated Songs" and the mid-90s releases pre-"Backwards." When the first 8 T-ARCH CDs came out and most tracks included were early instrumental demos, with some exceptions like "Tiny Birds," "Sodoma Atomicus," and "Meet Murder My Angel," that essentially confirmed in my mind that John didn't record very many vocal demo takes - certainly almost none the band felt like keeping. Pleasantly surprisingly, it turns out this isn't exactly true.

When a small handful of anonymous donors very kindly gave LCA a collection of unreleased studio demos and outtakes for us to use in creative projects, which over the past year we have made into "Scatology Sessions," "Hidden Hydrology," "Wormsongs," and now "Contaminated Apples," I spent a great deal of time mulling over and organizing the tracks we were given. I found a couple of alternate vocal versions and mixes among the lot which were mysteriously not included on T-ARCH. Given the abundance of instrumental demo material already out there for the band, especially from Scatology, Horse Rotorvator, and Love's Secret Domain, I felt obliged to provide this arguably more valuable vocal material to the public ear.

So, I broached the idea of making such a compilation to Phil, and we worked it out. He and I discussed the title of the compilation for some time. The original title was just "1986-1991 Appendices," then Phil came up with "Stolen Apples" as a reference to William Blake's "The Poison Tree" poem and the abstract concept of "stealing human heads." This made me think of the Coil album title "Stolen and Contaminated Songs," and you can fill in the blanks from there.

The humble aim of this curation is just to make as satisfying and listenable an 'album-like experience' documenting the creative processes leading up to the finalization of our favorite Coil studio songs. For as long as I have been a part of the Coil community, it has been made abundantly clear to me that this is the sort of thing most Coil fans want to hear - they feel a greater sense of personal attachment to the band when provided material which humanizes the band. These kinds of tracks show the blood, sweat, and tears John, Peter, Stephen, and everyone else put into making these songs, to providing the listener with as much emotionally resonant music as possible. It is our sincere belief that this creative process makes these tracks worthy for you to enjoy.

Technically, this compilation contains mostly alternate mixes and vocal demos for Horse Rotorvator material, but I also found a couple tracks from the Hellraiser and Love's Secret Domain-eras that I felt were equally as worthy. The Hellraiser and "Penetralia" tracks are the only instrumental songs, here - everything else has vocals.

The collection can be downloaded (or streamed via the free 'Internet Archive Companion' App - the player on the webpage itself duplicates the tracklist as it reads both MP3s and FLACs for the same songs) here;

This COIL collection includes the following tracks;

1. Slur (Demo Vocals)
2. Ostia (Demo Vocal)
3. Penetralia (Early Instrumental)
4. Circles of Mania (Alternate Mix)
5. Blood from the Air (Alternate Mix)
6. Who by Fire (Demo Vocal)
7. Tiny Birds ("Sound of Progress" Remix)
8. Box Theme (Alternate Version)
9. No New World (Alternate Version)
10. Titan Arch (Alternate Mix)
11. Love's Secret Domain (Vocal Demo)
12. Penetralia (T2 + T3 Remix 1)
13. Penetralia (T2 + T3 Remix 2)

Includes a 22-page 'CD booklet' pdf written by myself and Phil Barrington, including background information, source notes, track-by-track notes, and transcribed song lyrics.

This collected/curated form is released under Copyleft and Fair Use / Fair Dealing principles as a free/non-profit historical digital document, both for the COIL fanbase and as a relic of English alternative music history, November 13th 2018.

Best Wishes and Good Karma,
Kiefer Gorena x / Live Coil Archive
November 13, 2018
<iframe src=" https://archive.org/embed/COIL_ContaminatedApples_Appendices&playlist=1&list_height=150
" width="500" height="300" frameborder="0" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true" allowfullscreen></iframe>

N
NoMoreWords
|||
ich kenn diesen Aspekt von Coil fast gar nicht, das ist damals an mir vorbeigegangen

EIDT: das bezog sich jetzt auf nen aneren Post auf der aneren Seite, hab mich verklickt

Space
Space
Bronson
ich kenn diesen Aspekt von Coil fast gar nicht, das ist damals an mir vorbeigegangen

EIDT: das bezog sich jetzt auf nen aneren Post auf der aneren Seite, hab mich verklickt
Deren Ansätze habe sich auch immer wieder geändert mit den Jahren.
Ursprünglich stand z.B. alles unter dem Zeichen der schwarzen Sonne.
Als sie dann ein Haus in der Nähe der Themse hatten ist ihnen die Flut und Ebbe täglich ins Bewusstsein gerückt.
Später als sie ans Meer gezogen sind wurde das noch deutlicher. Von da wandten sie sich mehr der lunaren Energie zu und nannten ihre Musik "Moon Musick"

Coil waren u.A. auch große Verehrer von John Dee
DeeHieroglyph.gif
1564 veröffentlichte Dee die hermetische Arbeit Monas Hieroglyphica (‚Die hieroglyphische Monade‘), die erschöpfende kabbalistische Interpretation einer Glyphe einzigartigen Aufbaus, mit der die mystische Einheit der gesamten Schöpfung zum Ausdruck gebracht werden sollte. Diese Arbeit wurde von vielen Zeitgenossen Dees hoch geschätzt. In Vorbereitung ihres Drucks soll er auch in Antwerpen gewesen sein.[5]
Insgesamt gibt es meist einen irgendwie gearteten mystischen, philosophyschen, naturalistischen oder magischen Bezug in der Arbeit von Coil.
Mir gefällt das. Dadurch wird die Musik insgesamt konzeptueller und weniger flach.
Worship the Glitch z.B. sind ausschließlich Sounds, die die "Maschine" vonn allein hervorgebracht hat. Einfach mal alles Sammeln und aufnehmen.
Wäre interessant zu hören, was sie heute machen würden...
Wahrscheinlich Musik mit mittelalterlichen Instrumenten..
https://youtu.be/_u73YjVnzoA

(Momentan läuft auf Netflix "Requiem" da gibt es starke Bezüge zu Dee. Das schwarze Oval auf dem Cover von Time Machines ist eigentlich ein Portal. Dee verwendete einen Spiegel in dieser Form. Und genau dieser Spiegel kommt in der Serie vor. Habe aber gestern erst angefangen. Weiß nicht, ob das gut ist. Spukt aber...
Artefatos_de_Dee.jpg

Zuletzt bearbeitet:
N
NoMoreWords
|||
was ich übrigens meinte was ich nicht so kenne sind diese, ich nenns mal hilflos: Dronegeschichten.
Also diese textlosen Texturen.

Zu den Anfängen, irgendwo in nem Interview sagte jemand, Christopherson wahrscheinlich, damals wären sie ein Stück zu weit gegangen,
was die Symbolik und Themen anging. Ich denke das bezieht sich auf Scatology und Gold Is The Metal..
Die ersten drei hatte ich damals, hab das dann zusammen mit den Platten aus den Augen verloren und erst so um 2003 zufällig Sachen in die Hände bekommen, auch nur ein paar Stücke. (Die lagen aus irgend einem Grund auf dem Server einer Bürogemeinschaft)
Und dann in letzten Jahren per Youtube viel nachgeholt, sind für mich immer noch herausragend und zeitlos wie sonst kaum was.
Und ein ziemlicher Einfluss denke ich, auch wenn mans nicht hört.

Es ist halt im Gegenstz zu dem meisten authentisch.

Kevinside
Kevinside
||||||||||
Mich hat Coil durch das Cover von Tainted Love beeindruckt... Das war mutig, sich mit der HIV Problematik musikalisch und visuell auseinander zu setzen...1985 wohl gemerkt...