Tomita Chorsound

Steht das irgendwo?
Oder FM. Der Carrier in Festfrequenz auf der "Aaah"-Frequenz, der Modulatoren machen die Tonhöhen, und dann natürlich noch Resonanzfilter. Allein mit dem Moog Parametric bekommt man ziemlich viel davon hin.
 
W...vorlage und so.
KORRREKT!

auf der super mies abgemischten CD version steht nix. nur ein faltblatt mit allen CDs
Die "Pictures at an Exhibition" fällt diesbezüglich tatsächlich aus dem Rahmen. Während sowohl auf dem Vorgänger-Album "Snowflakes are dancing – The newest sounds of Debussy" von 1974, als auch auf dem Nachfolge-Album "Firebird" (ebenfalls von 1975) Equipment-Listen abgedruckt waren (s.u., von dieser wunderbaren Seite), fehlte diese auf "Pictures", stattdessen gibt es nur dieses stimmungsvolle Bild (je nach LP-Version in arg unterschiedlichen Belichtungsstufen zu sehen), hier die beste – mit dem Meister vor dem IIIP:
81Xxv1y8HVL._SL1500_.jpg


Wer sich nun die Modullisten von "Snowflakes" und "Firebird" anschaut, wird feststellen, dass die Unterschiede auf Instrumentenseite vor allem in dem zusätzlichen Moog System 55, einem Fender Rhodes, einem Hohner Clavinet und einer Sitar (!) bestehen. Man kann also nur mittelbar schließen, ob das 55er bereits auf der "Pictures" eingesetzt wurde oder nicht, aber ich gehe aus drei Gründen davon aus, dass das nicht der Fall war:
- Auf dem Bild ist nur das IIIP zu sehen, hätte Tomita bereits ein 55er gehabt, wäre es bei dieser frühen Version des Gearporn vielleicht auch zu sehen gewesen.
- Zur Zeit von "Snowflakes" war Tomita lt. einem Interview noch damit beschäftigt, das IIIP abzubezahlen. Ob die Portokasse bereits zur Zeit der "Pictures" wieder soweit gefüllt war, dass ein 55er drin war, darf bezweifelt werden.
- Vielleicht hat Tomita auch nur deshalb bei der "Pictures" auf die Equipment-Liste verzichtet, weil sie einfach identisch mit der von "Snowflakes" gewesen ist, und er sein Publikum nicht mit Altbekanntem langweilen wollte.

Sei es drum, das Mellotron war von Anbeginn an dabei.

"Snowflakes are dancing"
914 Extended Range Fixed Filter Bank
125Hz - 5kHz, 12-Band Highpass/Lowpass Filter
1
904-A Voltage-Controlled Lowpass Filter
24dB per Octave Classic Moog Lowpass Filter
2
904-B Voltage-Controlled Highpass Filter
24dB per Octave Highpass Filter
1
904-C Filter Coupler1
901 Voltage-Controlled Oscillator
Used as a VCO or an LFO (Low Frequency Oscillator) as on the Minimoog
1
901-A Oscillator Controller
1 Volt per Octave
3
901-B Oscillator
The Basis of the Moog Sound
9
911 Envelope Generator
2ms - 10s Attack, Decay, Sustain and Release Configuration
4
911-A Dual Trigger Delay
2ms - 10s 2 Channel Delay Unit
1
902 Voltage-Controlled Amplifier
Linear/Exponential Amplifier with 2 Inputs, 2 Outputs, 3 Control Voltages
5
912 Envelope Follower1
984 Four-Channel Mixer1
960 Sequential Controller
8 Steps by 3 Rows Sequencer with Fully Variable Voltages
2
961 Interface
CV/Trigger to Moog S-Trig Convertor for 960 Sequencer
1
962 Sequential Switch
Configures 960 Sequencer
2
950 Keyboard Controller
49-Note Monophonic Keyboard
1
6401 Bode Ring Modulator
Combines 2 Inputs, and Outputs the Sum and Difference,
Classically Used for Metallic Sounds, Such as Bells,
Designed by Harald Bode
1
Ampex MM-1100 16 Tracks1
Ampex AG-440 4 Tracks (1/2")1
Sony TC-9040 4 Tracks (1/4")1
TEAC A-3340S 4 Tracks (1/4")1
TEAC 7030GSL 2 Tracks1
Sony MX-16 (8 Ch.)2
Sony MX-12 (6 Ch.)2
AKG BX20E Echo Unit1
Eventide Clockworks "Instant Phaser"1
Binson Echorec "2"2
Fender "Dimention IV"1
Mellotron1

"Firebird"
914 Extended Range Fixed Filter Bank
125Hz - 5KHz, 12-Band Highpass/Lowpass Filter
2
904-A Voltage-Controlled Lowpass Filter
24dB per Octave Classic Moog Lowpass Filter
3
904-B Voltage-Controlled Highpass Filter
24dB per Octave Highpass Filter
2
904-C Filter Coupler1
901 Voltage-Controlled Oscillator
Used as a VCO or an LFO (Low Frequency Oscillator) as on the Minimoog
1
921 Voltage-Controlled Oscillator
0.01Hz - 40kHz Frequency Range
1
901-A Oscillator Controller
1 Volt per Octave
3
921-A Oscillator Driver
1 Volt per Octave
2
901-B Oscillator
The Basis of the Moog Sound
9
921-B Oscillator
Newer and More Stable than 901-B
6
903-A Random Signal Generator
White/Pink Noise Generator for Wind/Rain/Sea Effects
3
911 Envelope Generator
2ms - 10s Attack, Decay, Sustain and Release Configuration
12
911-A Dual Trigger Delay
2ms - 10s 2 Channel Delay Unit
2
902 Voltage-Controlled Amplifier
Linear/Exponential Amplifier with 2 Inputs, 2 Outputs, 3 Control Voltages
5
912 Envelope Follower2
984 Four-Channel Mixer1
960 Sequential Controller
8 Steps by 3 Rows Sequencer with Fully Variable Voltages
3
961 Interface
CV/Trigger to Moog S-Trig Convertor for 960 Sequencer
2
962 Sequential Switch
Configures 960 Sequencer
4
950 Keyboard Controller
49-Note Monophonic Keyboard
2
950-B Scale Programmer1
956 Ribbon Controller
Alternative to the Keyboard
1
6401 Bode Ring Modulator
Combines 2 Inputs, and Outputs the Sum and Difference,
Classically Used for Metallic Sounds, Such as Bells,
Designed by Harald Bode
1
1630 Bode Frequency Shifter1
959 X-Y Controller
Joystick Controller for Mixing 2 Signals
2
905 Reverberation Unit
Spring-Type Reverberation
1
Quad/Eight Compumix (24 Ch.)1
Sony MX-710 (8 Ch.)2
Sony MX-16 (8 Ch.)3
Sony MX-12 (6 Ch.)2
AKG BX20E Echo Unit1
Binson Echorec "2"2
Roland Space Echo RE-2011
Eventide Clockworks "Instant Phaser"1
Maestro Phase Shifter1
Roland Phase Shifter2
Fender "Dimention IV"1
Maestro Sound System for Woodwinds1
Maestro Rhythm 'n' Sound for Guitar1
Fender Electronic Piano
Probably a Rhodes Suitcase Model
1
Hohner Clavinet C1
Sitar (Made in India) with Barcus-Berry Contact Microphone1
Mellotron1
Ampex MM-1100 16 Tracks76 cm/s
Ampex AG-440 4 Tracks (1/2")38 cm/s
Sony TC-9040 4 Tracks (1/4")38 cm/s
TEAC A-3340S 4 Tracks (1/4")38 cm/s
TEAC 7030GSL 2 Tracks38 cm/s
 
Auf der LP Sound Creature von 1977, die ich besitze, beschreibt Tomita selbst mit Klangbeispielen, wie er gearbeitet hat. Die LP ist nur in Japan erschienen, das japanische Beiheft hat mal jemand partiell ins Englische übersetzt.
Hier ein Ausschnitt "DAPHNIS AND CHLOE" (Ravel):

(d) The back chorus voice/s (Bd.-4)
Next, is the back chorus based on the Mellotron. The Mellotron was used regularly by Keith Emerson and Rick Wakeman, but this is not a synthesizer, that’s right, the origin of the sounds is a tape.
Half a tone at a time, sounds like "a" and "u" from a human voice are stretched and recorded in a line, so it is a device where, when you press the keyboard with your finger the bottom tape starts turning and the voice comes out. Because the beginning and end of the voice has been cut by the synthesizer it seems a little unnatural.

(1) The sound of the Mellotron
This is because of the design of the Mellotron so there's nothing that can be done about it, so here I decided to use it together with the synthesizer. Using the envelope generator, you put expression (Fig 11) into the beginning and end of the sound, just like the little bird voice and the strings sound from just before.
m.png
(2) The processing of the Mellotron sound
The feeling has changed quiet a lot. So lets do the echo (Fig 12) once more.

(3) The echo effected Mellotron sound
Let's make the back chorus part by touching up the Mellotron sound like this. Apart from using the envelope generator as described before to make the expression, use the filter to adjust the timbre.

(4)Adjusting the timbre of the back chorus
The Mellotron is limited by the tape length and the tape ends in 7 seconds. When you want to lengthen the sound, you must remove your hands from the key board for a bit, and wait 0.5 seconds until the tape goes back to the head. During this time the sound stops. There is a method called alternating execution/performance and, just like Rick Wakeman did, you prepare 2 Mellotrons. When doing multiple recordings, even with one Mellotron, you use 2 channels and that is the method of joining the sound.
The method is: prepare two channels in the tape recorder, and then firstly record one of the parts into one of the channels. Of course the sound will stop playing because the Mellotron runs out of tape. So the part that has stopped, you record again continuing on the other channel. Then after that you mix those two channels, and make them into one channel. You have to use this method because the Daphnis and Chloe chorus part is quite long. Having done this, lets put a wide echo on the chorus that we just did.
 
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