Hallo allerseits!
Bezüglich Grundlagen-Forschung, da hab ich mal aus meiner Literatur was ausgegraben, lesenswertes Büchlein übrigens:
Auszug aus Zella Nealley's "Acid House - The Birth of the Rave Scene, from Chigago to the UK and Onward" - ISBN 978-1-329-19911-8, Kapitel 1:
"Acid House is a subgenre of house music developed around the mid-1980 by DJs from Chicago, Illinois. The defining feature of a "squelching" bass sound was produced using the Roland TB-303 electronic synthesizer-sequencer. Acid house spread to the United Kingdom and continental Europe, where it was played by DJs in the acid house and later rave scenes. By the late 1980s, acid house had moved into the British mainstream, where it had some influence on pop and dance styles.
Acid house brought house music to a worldwide audience. The influence of acid house can be heard on later styles of dance music including trance, Goa trance, psychedelic trance, breakbeat, big beat, techno and trip-hop.
Acid house's minimalist production aesthetic combined house music's ubiquitous programmed 4/4 beat with the electronic "squelch" sound produced by the Roland TB-303 electronic synthesizer-sequencer by constantly modulating its frequency and resonance controls to create 'movement' in otherwise simple bass patterns. Other elements, such as synthetic strings and stabs, were usually minimal...."
Folgen wir Nealley's Definition ist ein grundlegendes Merkmal von Acid House der typische Bass Sound einer Roland TB 303, verbunden mit der Möglichkeit, auf Resonanz und Frequenz Einfluss zu nehmen, inwieweit wir uns heute darauf beschränken müssen (Oldschool) / wollen, geht aus der Definition nicht hervor, ist aber meiner Meinung nach keine Hardware-Frage.... Nealley geht auch auf die musikalische Struktur von Acid House ein, die mit den damaligen Mitteln realisierbar war. Mit unseren heutigen Mitteln nicht vergleichbar, im Vergleich minimalistisch halt. Daraus folgt, dass das typische Arbeitsgerät für Acid House damals halt eben eine Roland TB-303 war...Inwieweit wir Oldschool sein wollen, Puritismus einer vergangen Zeit Tribut zollen wollen, das muss jemand der heute Acid produziert für sich ausmachen.
Auf jeden Fall haben wir IMO heute hervorragende musikalische Mittel, um coole Acid Tracks zu produzieren, der Anspruch auf Puritismus möge jeder für sich ausmachen!
So far, Grüsse