Squarp Hapax - polychronic Midi MPE Sequencer V2.01

Super. Fehlt definitiv. Finde ich auch nützlich.
 
Zuletzt bearbeitet:
Finales
HapaxOS V1.14
August 30, 2023

läuft schneller (bootet schnell) - und seit dem Beta ist es noch ein bisschen besser.

Bug fixes
  • CRASH in pattern mode when receiving non-standard midi
  • CRASH when selecting a lot of notes (rare and random issue)
  • CRASH when deleting a note (rare and random issue)
  • CRASH when recording an automation from a CV input
  • CRASH when deleting a lot of notes, and playing with undo/redo (rare and random issue)
  • CRASH when doubling the pattern length
  • ALGO: GENERATR would sometimes generate note lengths outside of desired range
  • ALGO: CURVES RANDOM would sometimes apply note lengths outside of desired range
  • AUTOM: holding pitchend (or CV OUT) default value was reseting to wrong value
  • AUTOM: GUI would sometimes flicker and print incorrect data
  • AUTOM : CC pair send LSB and MSB in the incorrect order
  • EFFECTS: scrolling an unassigned encoder changed the mute state of the effect
  • EFFECTS: Swapping effects could cause stuck notes
  • EFFECTS: Muted ARP could still generate chord
  • EFFECTS: adding a loop point while in effects mode would change the active track
  • EFFECTS: modmatrix keytracking would sometimes not update
  • EFFECTS: ENV would sometimes send a message directly after its creation
  • EFFECTS: LFO with a limited number of cycles did not behave appropriately (phase drift & off-by-one cycles in RAND)
  • EFFECTS: modMatrix source = FILL did not always update
  • EFFECTS: modmatrix destination names could be garbled data
  • LIVE CHORD: notes of recorded chords would play in reverse
  • SYNC IN: when using a CV clock without an additional RUN input, no start midi message was being sent after first clock reception
  • SYNC IN: External STOP did not reset the song to its start
  • SYNC IN: CV reset voltage threshold was too high, and would sometimes fail to reset Hapax
  • SYNC OUT: After a restart, the first clock pulse (or gate run) was too short
  • STEP: Reverse playback mode was missing the end-of-pattern note
  • STEP: Adding infinite notes could cause doubled notes if the same note was already playing
  • STEP: Changing the track mode between DRUM and POLY was sometimes not refreshing the GUI
  • PATTERN: Moving the position of a pattern would not move the FX pattern values accordingly
  • PATTERN: SONG mode would sometimes not work properly when using 2 projects
  • PATTERN: SONG mode would sometimes hang indefinitely on a section
  • PATTERN: SECTIONS were not erased when creating a NEW PROJECT
  • PROGRAM CHANGE PRE-SEND: resolved pre-sending scheduling and de-duplication issues
  • REC: Looper was unavailable if a PC was set
  • REC: Looper auto-length was sometimes 1 bar shorter than expected after ending REC
  • MIDI IN SETTINGS: 'NOTES = IGNORE' would not filter NOTE OFF messages
  • MIDI IN: incoming MIDI traffic was sometimes not properly routed when using 2 projects
  • INSTRUMENT DEFINITION: loading a file could fail if it contained non-printable ASCII characters (including TAB)
  • INSTRUMENT DEFINITION: comment section did not support the single quote character '
  • INSTRUMENT DEFINITION: Default values for CC PAIR were not loaded
  • GLOBAL LFO: holding an encoder did not reset its parameter
  • Spurious 'fx not found' error messages could occur
  • Hapax would sometimes boot in test mode
  • A pattern's length could be set infinitely short when using the 'divide length' shortcut
  • Deleting a pattern would not reset the pattern PC
  • Deleting a track would note reset its patterns trig modes
  • Changing pattern on TRSP track would not reset the TRSP to 0
  • CV output 4V to 5V range was imprecise
  • Loading a project on proB could cause issues with FX parameter pattern values
  • Sending more than 128 events at the exact same time could cause stuck notes.
  • SYNC IN: When using external SYNC, MIDI events could be dropped
  • SYNC IN: When using CV IN RESET, MIDI notes could get stuck
  • When using 2ND+PLAY, player would STOP instead of restarting from current page
  • Creating more than 26 default-named sections would cause a crash
  • Pressing UNDO while simultaneously deleting a section could cause a crash
  • Restarting the player by pressing PLAY after just scheduling a pattern change could significantly delay the requested change
  • Changing length of pattern while recording heavy automation could cause a crash
  • SYNC IN: When using an analog clock, pressing STOP could have no effect when no clock pulse was received
  • EFFECTS: LFO effect could get out of phase when muted
Notable behaviour changes
  • When launching a section, if the desired pattern is the current pattern, it is not re-launched. This should improve usability for polymetric arrangements in SONG mode.
  • Muting and unmuting projects no longer overwrite the tracks' mute states
  • Muting and unmuting projects is now synchronized to one bar
  • When pScale is ON, the note value which resets TRSP to 0 is now set to the pScale root note at octave 5.
Minor additions
  • EFFECTS: Lydian SCALE is now available
  • EFFECTS: SWING amount now goes from 0% to 100%
  • SETTINGS REC: Added parameter '4 BARS' to REC COUNTDOWN
  • SETTINGS SYNC IN: CV CLOCK DIV now supports '1/48'
  • SETTINGS SYNC OUT: GATE CLOCK DIV now supports '1/48'
  • SETTINGS SYNC IN: CV RESET now has a 'AUTO' option
  • SETTINGS SYNC OUT: GATE RUN now has 'LOW STATE' options, which pull the gate low when Hapax is running
  • SETTINGS SYNC OUT: TRIG RESET now has 'ON START' and 'ON STOP' options
  • SETTINGS SYNC OUT: CLOCK ON STOP now has 'ONLY MIDI' and 'ONLY GATE' options
  • SETTING MISC: new 'APPLY SUSTAIN' setting. Consumes incoming SUSTAIN (CC64) MIDI messages, and delays inbound NOTE-OFF messages accordingly. This resolves an issue with regard to SUSTAIN recording, and using SUSTAIN in conjunction with the effects chain.
  • 2ND + MUTE changes the mute state of tracks and project instantaneously
  • SETTINGS CV GATE PEDAL: CV IN RANGE now has a '-1V > +1V' option. This is particularly useful for using an audio signal from a DAW to synchronize Hapax. Please refer to the manual for more information.
Ergonomics & Cosmetic changes
  • SAVE AS: Added RANDOM name generator in menu (when name is empty)
  • PATTERN: left screen now shows the number of currently played notes
  • EFFECTS: improved effect's mute state UI display
  • EFFECTS: EUCLID rotate parameter was inverted
  • EFFECTS: ENV window now has a UI hint ('+' sign) to signal the presence of secondary parameters
  • STEP (DRUM): Loop points can now be set in velocity view
  • STEP: improved zoom pads color sequence
  • PASTE AUTOMATION LANE: When the lane already exists, pasting will be done on a newly created VOID lane
Misc improvements
  • Improved overall performances, OS sturdiness and real-time accuracy
  • Faster boot
  • CV IN: Gate input 'HIGH' threshold lowered to 2.5V, for improved compatibility
  • CV OUT: improved latency
 
1.14 wurde bisher nur als Beta geliefert - dies ist die offizielle Stable-OS Version 1.14, bis dahin war es 1.13 oder die beiden Subreleases von 1.14a / b
Danach wird es weitere geben, sollte die Frage hier so gemeint sein.
 
Ich versuche es seit Stunden und bekomme es nicht hin:

Ich möchte Pitch von einen unskalierten CV-Sequenzer (Make Noise O-Ctrl) in den Hapax hereinschicken, und dieses Pitchsignal zeitgleich dabei skaliert (Notenskala) wieder herausbekommen. Geht das überhaupt?

Obwohl ich in der Spur am Eingang und Ausgang CV/Gate gewählt, und alles, m. E. korrekt verbunden habe, klappt es nicht. Alles was der Hapax dabei "macht", auch mit dem FX "Scaler" wirkt sich nur auf Events in der Pianoroll aus, (wenn ich denn händisch welche eingebe, was ich in diesem Fall gar nicht möchte), tangiert den eingehenden CV-Pitchwert aber überhaupt nicht!

Ich kann übrigens auch nicht mal Gate-Signale aufnehmen. Macht er nicht.


Dabei soll das Skalieren eines CV-in Pitches doch laut einigen Infos im Netz funktionieren. Ich verstehe das nicht.

Zum Beispiel in diesem Thread: https://squarp.community/t/pitch-quantise-incomming-cv/8628

Dort steht im zweiten Beitrag u. a:

"If a track is set to listen to CV/Gates as notes, incoming CV is automatically quantized to the nearest corresponding MIDI note.
After that, you can indeed use a SCALER effect, which will constrain the incoming CV to a given scale..."



Klingt gut, genau das möchte ich, aber es klappt bei mir nicht. Was mache ich falsch, worauf muss ich achten?
 
Ich versuche es seit Stunden und bekomme es nicht hin:

Ich möchte Pitch von einen unskalierten CV-Sequenzer (Make Noise O-Ctrl) in den Hapax hereinschicken, und dieses Pitchsignal zeitgleich dabei skaliert (Notenskala) wieder herausbekommen. Geht das überhaupt?

Obwohl ich in der Spur am Eingang und Ausgang CV/Gate gewählt, und alles, m. E. korrekt verbunden habe, klappt es nicht. Alles was der Hapax dabei "macht", auch mit dem FX "Scaler" wirkt sich nur auf Events in der Pianoroll aus, (wenn ich denn händisch welche eingebe, was ich in diesem Fall gar nicht möchte), tangiert den eingehenden CV-Pitchwert aber überhaupt nicht!

Ich kann übrigens auch nicht mal Gate-Signale aufnehmen. Macht er nicht.


Dabei soll das Skalieren eines CV-in Pitches doch laut einigen Infos im Netz funktionieren. Ich verstehe das nicht.

Zum Beispiel in diesem Thread: https://squarp.community/t/pitch-quantise-incomming-cv/8628

Dort steht im zweiten Beitrag u. a:

"If a track is set to listen to CV/Gates as notes, incoming CV is automatically quantized to the nearest corresponding MIDI note.
After that, you can indeed use a SCALER effect, which will constrain the incoming CV to a given scale..."



Klingt gut, genau das möchte ich, aber es klappt bei mir nicht. Was mache ich falsch, worauf muss ich achten?
also über Midi Out geht es schonmal .. ich geb Trigger vom A-155 und ein LFO rein und raus kommen quantisierte Midinoten

aufnehmen geht auch

es wird auch direkt an den CV/Gateout weitergeleitet

 
Zuletzt bearbeitet:
Habe es grade mal ausprobiert mit CV/Gate als Input. Es geht, aber da ist irgendwas etwas buggy… Musste in den Live-Mode wechseln, dann bei dem entsprechenden Track als Input CV/Gate auswählen. Hatte ich vorher schon, aber es passierte nichts. Dann im Live-Mode einmal mit dem (Input-) Encoder hin- und her und es lief. Sowohl CV/Gate Input -> Midi (inkl Projekt-Scale und Scaler-FX), als auch CV/Gate -> CV/Gate mit Quantizer und Scaler zwischendrin. Ziemlich cool. Hatte es immer mal testen wollen, aber keine Nerven dafür gehabt.
 
aber da ist irgendwas etwas buggy… Musste in den Live-Mode wechseln, dann bei dem entsprechenden Track als Input CV/Gate auswählen. Hatte ich vorher schon, aber es passierte nichts. Dann im Live-Mode einmal mit dem (Input-) Encoder hin- und her und es lief.
hier nicht... grad mal Hapax aus/eingeschaltet... nach dem ganz normalen Auswählen von Input CV/Gate und Output CV/Gate 1 .. lief das sofort

Hapax Os 1.14

evtl mal CV/Settings checken - CV In Range +/- 5 und CV Outrange ebenso
 
Das hatte ich so eingestellt. Aber nach einem Reboot kann ich bestätigen, dass es jetzt sofort geht. Komisch. Wollte das auch posten für @Kai-vD – also dass nach einigem Herumgebastel vielleicht ein erneutes Auswählen des Inputs hilft. Bei mir war das vorhin wie gesagt zunächst der Fall.
 
Vielen Dank für eure Mühe und Antworten! Schön zu hören, dass es bei euch schon mal funktioniert :)

Dann werde ich es noch mal unter Beachtung eurer Hinweise versuchen. Schaffe ich allerdings erst wieder am Mittwoch. Bin gespannt, werde berichten...
 
Zuletzt bearbeitet:
So, ich habe es noch mal ausgiebig ausprobiert - bei mir funktioniert es nicht:

Das ankommende CV-Signal kommt an den Ausgängen nicht an. Nichts was ich an CV in den Hapax hereinschicke kommt irgendwo an: Weder an den Ausgängen, noch lässt sich etwas aufnehmen.

Ich habe eure Hinweise befolgt, am Input-Regler gedreht, Live Mode, CV-Einstellungen sind +/-5V, Kabel getauscht, FW 1.14 noch mal aufgespielt, beide CV-Eingänge probiert - nichts!

CV-out funktioniert prima (MIDI sowieso), nur CV-in nicht. Als ob die beiden CV-in Eingänge tot wären :sad:


Edit: Ist es bei euch auch so, oder sollte das schon ein Hinweis darauf sein, dass bei meiner Kiste etwas fehlerhaft ist:

Wird bei euch im Display auch nicht unterschieden zwischen CV/Gate-in 1 und CV/Gate-in 2?
Dort wird bei mir nur CV/Gate angezeigt, ohne dass Port 1 oder 2 wählbar wäre, wie bei den CV-/Gate-outs

H1.PNG
 
Zuletzt bearbeitet:
Edit: Ist es bei euch auch so, oder sollte das schon ein Hinweis darauf sein, dass bei meiner Kiste etwas fehlerhaft ist:

Wird bei euch im Display auch nicht unterschieden zwischen CV/Gate-in 1 und CV/Gate-in 2?
Dort wird bei mir nur CV/Gate angezeigt, ohne dass Port 1 oder 2 wählbar wäre, wie bei den CV-/Gate-outs
nein das ist genau so

ich würde dir raten ein Ticket bei Squarp aufzumachen

vielleicht ist ja was kaputt an deinem Model... find das schwer per Ferndiagnose zu beurteilen
 
Danke, dann weiß ich Bescheid.

Ja, ich habe dem Support jetzt geschrieben...

Ich kann mir auch nur vorstellen, dass an meiner Kiste etwas defekt ist, eine andere Erklärung habe ich nicht mehr.
 
fiel mir grad noch ein - an den Kabeln die du in den Hapax reinsteckst liegt auch wirklich Signal an? Manchmal gibts ja blöde Sachen, Wackler, defektes Kabel, falsche Buchse gesteckt
 
Zuletzt bearbeitet:
So, nach der Antwort von Squarp m. d. B. einer Anleitung zu folgen, ist die Sache klar. Das Problem saß, wie ja so oft, vor der Kiste :schaem:

Vorweg: Ich bin nicht sooo der große Modular-Spezi.

Jedenfalls hatte ich in einem Video von Loopop gesehen, wie er die Pitch-Skalierung des O-Ctrl mit einem anderen Gerät (Quantizer) realisiert, indem er nur den CV Ein- und Ausgang verbindet. Das Gate Signal hat er beim O-Ctrl belassen!

Ich dachte eben, mit dem Hapax wäre es genauso.

In der Antwort von Squarp wurde ich aber gleich gebeten zum Testen CV und Gate zum Hapax zu schicken - siehe da: läuft!

Wieder was dazugelernt - der Hapax braucht auch noch das Gate-Signal :)
 
Zuletzt bearbeitet:
wurde ich aber gleich gebeten zum Testen CV und Gate zum Hapax zu schicken
hä? du hast keine Gate reingeschickt? Dann ist die Sache klar.. diese Info hast du uns irgendwie vorenthalten

nun für mich war das auch so selbstverständlich, das ich nicht drauf kam

man muss halt wissen , das es in der Midiwelt keine Gates ohne Noteninformation gibt und umgekehrt

der Hapax ist kein CV Recorder, der kann nur Notenevents speichern und verarbeiten.
 
Zuletzt bearbeitet:
HapaxOS V1.16
October 9, 2023

Bug fixes
  • Fixed error 'Section out of range' (when launching a SAVE SECTION)
  • Fixed notes recorded at the end of the loop (when using ARM REC + and pressing pads before START)
  • Fixed stuck note when using very short notes length
  • Mute a selection was ending the selection
  • Fixed random leds at startup
Optimizations
  • Greatly improved MIDI clock jitter and timing
Ergonomics
  • There's now a 'USB attached' message popup for both


Timing Update.

und davor gab es noch 1.15

HapaxOS V1.15, September 13, 2023

Bug fixes
  • PATTERN: 'SECTION NOT FOUND' error was wrongfully emitted
  • PROJECT HOLD: Left screen window printed information of the active project instead of the held project
  • INSTRUMENT DEFINITION: long instrument definition file names would prevent loading them
  • INSTRUMENT DEFINITION: Setting a drum lane name to 'NULL' would actually rename it to 'NULL' since 1.14
  • SYNC IN: 'PUNCH IN' could still start transport when strictly following external transport messages
  • SYNC IN: fix root cause of 'TICK NOT IN SYNC WITH CLOCK' error message
  • SYNC IN: 'MIDI OUT JITTER DETECTED' error was sometimes incorrectly emitted
 
Zuletzt bearbeitet:
Ein (primär) Midi Sequencer ist halt kein CV Sequencer. Deluge hat eine interne Klangerzeugung, wo man für Midi-Verhältnisse extreme BPM-Raten auch nutzen kann. Bei Midi wird es mit ein paar Automation-Lanes schon bei "normalem" Tempo schnell eng, weil DIN-Midi die Datenraten gar nicht übertragen kann. Geschweige denn 2000bpm. Ist erstaunlich, wie weit Hapax mitkommt, und dann scheinbar sauber wieder einsteigt. Das Ding ist noch nichtmal gecrashed, geschweige denn "bricked", was zusammen mit dem Emoji und "1.6 Firmware" ja vermutet werden könnte bzw. soll.
(Also, falls ich deinen Kommentar richtig interpretiert hab…)
 
Zuletzt bearbeitet:
Wie kann denn die Hapax zur Midiclock synchronisiert bleiben, wenn sie nach "Absturz" und Tempo-Reduktion die Clock wieder einfängt? Bei MIDI-Clock gibt es doch nur den Puls. Interessant.
1000 BPM Rave. Neues Genre! Sound erinnerte an einen Techno Klassiker... Was spannender wäre ist eine Jitter-Messung mit HAPAX als Master.
 


Neueste Beiträge

News

Zurück
Oben